Kun je ons eens meenemen naar zestien jaar geleden?
“In 2002 studeerde ik af op de HTS. Ik wilde de meest geschikte bouwmethode voor parkeergarages onderzoeken. Na mijn studie kreeg ik de mogelijkheid bij Aan de Stegge in Twello te blijven werken. Daar heb ik eerst beton moeten storten en ondersteunende werkzaamheden moeten doen. Vervolgens stelde ik voor een businessplan te schrijven, om ons verder te specialiseren in het bouwen van parkeergarages. Ik wilde écht parkeergarages gaan bouwen.
Mijn businessplan werd goedgekeurd en ik mocht aan de slag. Het was niet gemakkelijk. Zo maakte ik bijvoorbeeld een voorstel voor een ziekenhuis, om voor hen een parkeergarage te bouwen. Toen kreeg ik als antwoord: “Je hebt het goed gedaan, maar we hebben toch gekozen voor een andere partij.” Dit ging een tijdje zo door. Ik was zogezegd de Joop Zoetemelk van het bedrijf. Maar ik ging elke misgelopen opdracht evalueren met opdrachtgever om ons voorstel voor de volgende tender te verbeteren. Zo kwamen wij er bijvoorbeeld ook achter dat een communicatieplan en goede risicobeheersing misschien wel belangrijker zijn dan de goedkoopste heipaal. Toen de eerste opdrachten binnen kwamen hebben wij onze parkeerproducten ook in totaliteit verbeterd. Zo zijn wij blijven zoeken naar de beste technische specificaties van de betonvloeren. Ik ben mijzelf constant blijven uitdagen.”
Dus na een wat langzame start ging het allemaal voorspoedig?
“Geen enkel succes gaat in een rechte, stijgende lijn. Maar, wij hebben in de crisis in 2008 de ontwikkeling van parkeergarages wel door kunnen zetten. Heel veel gemeentes hadden de budgetten voor 2009 en 2010 al opgenomen. Plannen om parkeergarages te bouwen gingen daarom wel door. Ook in de crisis waren er bedrijven die wel door konden blijven gaan.
Een andere reden waarom Continental Car Parks succesvol bleef, is omdat wij een salarisadministratie, receptie, vergaderruimtes e.d. met Aan de Stegge Twello delen. Ook zijn er medewerkers die bij beide bedrijven kunnen inspringen. Het gebeurde wel eens dat een ziekenhuis een plan heeft om een parkeergarage te bouwen, maar dat de mensen uit de woonwijk in de buurt daar een stokje voor steken. Soms wil het dan zo zijn dat de bouw even wordt uitgesteld. Dan zijn er meer medewerkers werkzaam bij Aan de Stegge. Maar, er is ook een periode geweest dat wij meerdere grote projecten hadden lopen, zoals de parkeergarage van de RAI in Amsterdam. Dan zijn er veel mensen aan het werk voor Continenal Car Parks. De flexibele constructie tussen Aan de Stegge Twello en Continental Car Parks is ideaal op deze manier.”
Kun je wat meer vertellen over de parkeergarage van de RAI?
“In november 2014 werden we uitgenodigd door de RAI om te komen praten over de bouw van een parkeergarage. Zij hadden al een schets door een architect laten maken. De Zuidas in Amsterdam heeft zijn eigen kwaliteitsniveau, het moet passen binnen het plaatje. In februari 2015 kregen wij de opdracht. De bouw vond plaats tussen september 2015 en augustus 2016. In augustus is er een grote ICT beurs en het bouwen kon niet plaatsvinden tijdens dat evenement. Dat zorgde ervoor dat ik er bovenop moest zitten. Iedere week overlegden we intern en extern en bekeken we of we nog op koers lagen. Op die manier konden we ook alle hick-ups direct oplossen.
Soms moesten we heilloze dagen inlassen. Als de koningin kwam genieten van de kunstbeurs of Jumping Amsterdam bezocht. Daarentegen mochten we tijdens de huishoudbeurs zoveel lawaai maken als we maar wilden: we zouden toch nooit boven het lawaai uitkomen dat in de RAI zelf gemaakt zou worden!
Het mooiste aan de parkeergarage van de RAI is de multifunctionaliteit. De parkeergarage bestaat uit acht verdiepingen, waarvan de eerste verdieping ook kan dienen als beurszaal of plaats waar vrachtwagens gestald kunnen worden. Het beste en unieke is echter dat als we de wokkels van de garage zouden verwijderen, het gemakkelijk omgebouwd kan worden tot hotel, kantoor of appartementencomplex. We weten namelijk niet hoeveel mensen er over dertig jaar nog in een auto rijden in Amsterdam.”
Hoe zie je jouw toekomst binnen het bedrijf?
“Enerzijds heb ik de ambitie directeur te worden van zowel Aan de Stegge als Continental Car Parks. Anderzijds kan ik enorm genieten van vandaag. Genieten als het goed gaat, genieten van de leuke dingen die ik doe. Ik wil niet altijd maar bezig zijn met de stap hierna. Natuurlijk zijn er momenten dat je er moet staan. In de afrondingsperiode van een groot project maak ik dubbele uren, dan ben ik niet bij te houden. Dan maak ik het verschil en wil ik de deal binnenhalen. Maar balans is voor mij het belangrijkst.”